fredag 21 maj 2010

Lärande i digitala tider.


Forskare Tomas Kroksmark från Högskolan i Jönköpings pratar om forskning kring didaktik och lärande i det digitala.
Lärare är den gruppen akademisk utbildning som minst söker sig till ny forskning för utvecklas. Vi stödjer oss på beprövade erfarenheter.
Vi vet hur ungdomar lär sig och detta kan vi dra nytta av i den digitaliserade utvecklingen.

Didaktik
Vad? Hur? Varför?
Lärarna kommer förberedda med vad de ska säga

Vad behöver man kunna idag som inte är tillgängligt på 3-4 musklickningar?
Fyra olika punkter som är viktiga att tänka på när det handlar om didaktiken:
-Vi är alla olika- alla lär sig på olika sätt. Hur ska vi kunna ta reda på hur dessa olikheter ser ut och hur förhåller vi oss till det?
-Lärande är detsamma för alla lärargrupper. Det enda gemensamma som alla andra har är att förstå hur lärandet går till. Vi sitter alla i samma båt och vi har alla samma uppdrag.
-Variationsteori. Du lär dig när saker varierar.
-Med erfarenhet. Vi kan inte rationalisera lärandet till att eleverna har skaffat fel föräldrar. Vi måste förstå att alla är olika och bär med sig olika erfarenheter som man drar nytta av när när man lär sig.
Digitaliserat lärande
Den digitala informationsmängden 2009 motsvarar 707 miljarder ex av Stieg Larssons millenium tiroogi Jorden- Pluto 16 ggr

Teori om digitaliserat lärande
Platsen
Rummet
Strategier/Taktik
Organisering av innehåll
= Stretchad tillvaro
Digitaliserat lärande
lärande via dataspel, blogg, google, youtube, facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar