torsdag 20 maj 2010

Lärande och samarbete i digitala lärmiljöer

Andreas Skog, Umeå. Jobbar på Mediacenter som IT-pedagog.

Alla elever på gymnasiet har 1-1. Man använder sig av Fronter som plattform. Gjorde ett utvecklingsprojekt där man studerade hur man når ett bra samarbete.

Hur använder eleverna den digitala lärmiljön?

Utgångspunkter för projektet:
- IT är den viktigaste förändringsfaktorn för skolan.
- Nå målen på ett roligare sätt.
- Eleverna ska kunna samarbeta på olika sätt
- Eleverna jobbar som i arbetslivet.

Risker med samarbete i en digital lärmiljö:
- Kan befästa en omodern pedagogik
Kan bli en envägskommunikation, IT som medium kan ej skapa förståelse och sammanhang.
- Stängda miljöer stänger in kunskaperna.
- Teknikintresse premieras.

Fördelar
- Nätbaserat
Allt maerial tillgängligt alltid, nätresurser ett klick bort, innehållet kan förändras i realtid
- Individanpassat
Repetition och fördjupning för den enskilde, personliga uppgifter
- Nya samarbetsformer
Eleven kan vara medskapare, eleverna kan ge varandra feedback, grupparbete bromsas inte upp av frånvaro, kontakt med olika aktörer utanför, publicering för målgrupper utanför skolan

Att inreda en digital lärmiljö
- Städa och gör det hemtrevligt
Förbered planering, material och länkar, lägg in meddelande och bilder, fyll på med inspiration
- Gör en visning och skriv kontrakt
Gå igenom olika sätt att hämta och lämna in uppgifter, visa vad eleverna kan göra och testa, tydliga och konsekventa PM som avgränsar, led med länkar internt och externt
- Öppna dörrar och bjud in
Infoga rss-flöden, filmer, ljud och bild, länka till tidningar och slideshares, låt deltagarkulturen flöda
- Håll minglet vid liv
Ge kommentarer, gör quiz och forumdebatter, fyll på med ny ninformation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar